Το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Σύμπλευσις στην Πάτρα παρέχει υπηρεσίες ψυχομετρικής αξιολόγησης - εκτίμησης, λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, ειδικής διαπαιδαγώγησης, ψυχολογικής υποστήριξης και παρέμβασης παιδιού, ατομικής ψυχοθεραπείας εφήβων, ψυχοεκπαίδευσης - συμβουλευτικής γονέων κ.ά.
Η ομάδα μας απαρτίζεται από εξειδικευμένους επαγγελματίες, που, χρησιμοποιώντας σύγχρονα διαγνωστικά και θεραπευτικά μέσα, έχουμε ως στόχο την κάλυψη των αναγκών του εκάστοτε θεραπευόμενου.
Πιο αναλυτικά οι Υπηρεσίες που αναλαμβάνει το κέντρο μας είναι:
Η ψυχομετρική αξιολόγηση και εκτίμηση αναφέρεται στη διερεύνηση των ικανοτήτων και των δυσκολιών των παιδιών/εφήβων. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω άτυπης παρατήρησης και άτυπων διαδικασιών αξιολόγησης (π.χ. παιδικό ιχνογράφημα ή συμβολικό παιχνίδι) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς και μέσω της χορήγησης ερωτηματολογίων και με τη χρήση σταθμισμένων ψυχομετρικών δοκιμασιών (όπως το Wechsler Intelligence Scale for Children-WISC) για παιδιά σχολικής ηλικίας. Στόχος της αξιολόγησης είναι να δημιουργηθεί εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης με βάση τις εξατομικευμένες δυσκολίες του εκάστοτε παιδιού.
Επικοινωνία είναι η ικανότητα του ανθρώπου να μεταφέρει συναισθήματα, ιδέες και πληροφορίες σε ένα άλλο άτομο. Αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσω της λεκτικής και της εξωλεκτικής αλληλεπίδρασης.
Για να είναι επιτυχής η λεκτική αλληλεπίδραση, πρέπει ο Λόγος (Σύνταξη, Φωνολογία, Γραμματική, Σημασιολογία και Πραγματολογία), η Φώνηση αλλά και η Ομιλία (Άρθρωση, Φώνηση, Ροή) να είναι άρτια. Επιπλέον, η εξωλεκτική αλληλεπίδραση (Δείξη, Βλεμματική επαφή, Από κοινού προσοχή κ.ά.) είναι σημαντική για την επικοινωνία με τον συνομιλητή.
Η επιστήμη της Λογοθεραπείας ασχολείται με την πρόληψη, αξιολόγηση, διάγνωση και παρέμβαση όσον αφορά στις διαταραχές της Ομιλίας, της Φωνής, του Λόγου, της Επικοινωνίας. Απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, αφού διαταραχές τέτοιες μπορεί να υπάρχουν σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και υπερήλικες.
Τέλος, ασχολείται με διαταραχές στη σίτιση. Πιο συγκεκριμένα, τη δυσκολία του ατόμου να καταναλώσει τροφές για να καλύψει τις ανάγκες του (δυσκολίες σε μάσηση ή/και κατάποση) ή την άρνησή του να καταναλώσει ποικιλία τροφών.
Σε ποιους απευθύνεται;
Απευθύνεται
Τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα παρέμβασης Λογοθεραπείας;
Ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε ατόμου, μπορεί να περιλαμβάνει:
Η εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που βοηθά τους ανθρώπους να διεκπεραιώνουν τις καθημερινές δραστηριότητες που είναι σημαντικές σε αυτούς, ανεξάρτητα από τις ατομικές δυσκολίες. Απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους που πάσχουν από σωματικές-βιολογικές, αναπτυξιακές ή/και συναισθηματικές διαταραχές, με στόχο τη διατήρηση των δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής σε σχέση με την εκτέλεση έργων. Βοηθά τα άτομα να βελτιώσουν τις βασικές κινητικές λειτουργίες τους και τις ικανότητες συλλογιστικής τους. Στόχος είναι να αυξηθεί στο μέγιστο βαθμό η καθημερινή λειτουργικότητα του ατόμου, ώστε να μπορεί να είναι αυτόνομο (π.χ. προσωπική υγιεινή, ένδυση, υπόδηση, προετοιμασία φαγητού, σίτιση). Παρεμβαίνει σε παιδιά τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης και, κυρίως, σε περιπτώσεις παιδιών με σύνδρομο Down, αυτισμό, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητα, νοητική καθυστέρηση, εγκεφαλική παράλυση κ.ά..
Οι τομείς παρέμβασης της Εργοθεραπείας είναι:
Η ειδική διαπαιδαγώγηση είναι έργο του ειδικού παιδαγωγού, ο οποίος καταρτίζει ένα εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, απόλυτα προσαρμοσμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες και τον προσωπικό ρυθμό μάθησης κάθε μαθητή, καλύπτοντας τις μαθησιακές δυσκολίες και αξιοποιώντας τις ικανότητές του. Το εξατομικευμένο πρόγραμμα έχει σκοπό την πρόληψη, την αξιολόγηση και την αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, το οποίο σχεδιάζει και υλοποιεί ο ειδικός παιδαγωγός σε επιστημονική συνεργασία και με άλλους ειδικούς (εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, ψυχολόγο, παιδοψυχίατρο).
Τα προγράμματα Ειδικής διαπαιδαγώγησης απευθύνονται σε μαθητές που εμφανίζουν :
1. Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
2. Γενικευμένες Μαθησιακές Δυσκολίες, που παρουσιάζονται σε μαθητές είτε με νοητικό προφίλ χαμηλότερο του φυσιολογικού, είτε προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια (π.χ. δίγλωσσο περιβάλλον) ή έχουν φοιτήσει ελλιπώς εξαιτίας σοβαρών λόγων υγείας, κοινωνικών ζητημάτων και άλλων σοβαρών παραγόντων.
3. Νοητική Καθυστέρηση (ελαφριά, μέτρια ή σοβαρή)
4. Διαταραχές Λόγου & Ομιλίας
5. Διαταραχές Όρασης & Ακοής
6. Διαταραχές της Συγκέντρωσης και της Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)
7. Αναπτυξιακές Διαταραχές (φάσμα του αυτισμού)
8. Κινητικές Ανεπάρκειες
9. Δυσκολίες προσαρμογής
10. Δυσκολίες συμπεριφοράς
Τι περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα παρέμβασης ειδικής αγωγής;
Ανάλογα με τις ανάγκες του μαθητή μπορεί να περιλαμβάνει:
Στα προγράμματα ειδικής αγωγής οι συνεδρίες γίνονται πιο ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές χρησιμοποιώντας διάφορες προσεγγίσεις:
Απευθύνεται σε παιδιά με αναπτυξιακού τύπου διαταραχές, αγχώδεις διαταραχές, φοβίες, διαταραχές διάθεσης, δυσκολίες στη διαχείριση θυμού, θέματα συμπεριφοράς, διαζύγιο, πένθος, ιδεοψυχαναγκαστικά και ψυχοσωματικά συμπτώματα κ.ά.
Η παρέμβαση σε παιδιά τυπικής ή μη τυπικής ανάπτυξης επιτυγχάνεται μέσω της ψυχοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης, της συμπεριφοριστικής παρέμβασης και της θεραπείας εστιασμένης στη λύση. Η παρέμβαση μέσω ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος αφορά την εκπαίδευση παιδιών μη τυπικής ανάπτυξης (π.χ. παιδιά/ έφηβοι στο φάσμα του αυτισμού, με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής ή/και υπερκινητικότητας - ΔΕΠΥ κ.ά.) σε δεξιότητες που στηρίζονται σε αναπτυξιακά ελλείμματα (π.χ. εκπαίδευση στα συναισθήματα, σε κοινωνικές δεξιότητες, σε δεξιότητες Θεωρίας του Νου κ.ά.). Η συμπεριφοριστική προσέγγιση αφορά την παρέμβαση σε παιδιά και εφήβους τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης, κυρίως σε θέματα που αφορούν τη συμπεριφορά. Για την εκμάθηση δεξιοτήτων (π.χ. θέματα αυτονομίας, όπως εκπαίδευση τουαλέτας, φαγητού, ύπνου) δίνεται έμφαση στην θέσπιση συγκεκριμένων στόχων, μέσω μίας διαδικασίας μάθησης σε μικρά συγκεκριμένα βήματα και παρέχεται άμεση ανατροφοδότηση αλλά και ανταμοιβή. Για την παρέμβαση σε συμπεριφορές (π.χ. παραβατικές, επιθετικές, προκλητικές, αισθητηριακές συμπεριφορές) χρησιμοποιούνται εξειδικευμένες τεχνικές συμπεριφοριστικού χαρακτήρα. Η Θεραπεία Εστιασμένη στη Λύση (Solution Focused Therapy) αφορά την παρέμβαση σε παιδιά τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης, με στόχο την αντιμετώπιση συμπεριφορών και την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων. Η θεραπεία αυτή στηρίζεται στη μετατροπή του προβλήματος σε δεξιότητα που το παιδί δεν έχει κατακτήσει ακόμα.
Η ατομική ψυχοθεραπεία εφήβων στηρίζεται στην υποστήριξη και αντιμετώπιση των δυσκολιών των εφήβων (π.χ. συναισθηματική ενίσχυση, παρέμβαση συμπεριφοράς, ενίσχυση αυτοεκτίμησης, αντιμετώπιση άγχους, φοβιών κ.ά.). Η παρέμβαση στηρίζεται στο γνωσιακό συμπεριφορικό μοντέλο εφαρμοσμένο για παιδιά και εφήβους και στη συστημική προσέγγιση. Η Γνωσιακή Συμπεριφορική θεραπεία (Cognitive Behavioral Therapy) βασίζεται στην ιδέα ότι οι σκέψεις, τα συναισθήματα και οι συμπεριφορές είναι αλληλένδετες. Μαθαίνει με απλούς τρόπους και ψυχοεκπαιδευτικό υλικό στους εφήβους πώς μπορούν να αλλάξουν τα αρνητικά μοτίβα σκέψεων και να τα αντικαταστήσουν με θετικό, πιο βοηθητικό και λειτουργικό τρόπο σκέψης.
Η ψυχοεκπαίδευση είναι μια μορφή εκπαίδευσης που απευθύνεται σε γονείς παιδιών που έχουν διαγνωσθεί με κάποια αναπτυξιακή ή ψυχοσυναισθηματική - ψυχιατρική διαταραχή. Σκοπός της ψυχοεκπαίδευσης είναι να κατανοήσουν οι γονείς τη φύση της διαταραχής, τις δυσκολίες και τα συμπτώματα που εμπίπτουν σε κάθε διαταραχή και να αποκτήσουν στρατηγικές με τις οποίες θα μπορέσουν να δουλέψουν καλύτερα με τα παιδιά τους στην καθημερινή ζωή. Η συμβουλευτική αφορά αιτήματα των γονέων σε σχέση με τον γονεϊκό τους ρόλο. Δίνονται κατευθύνσεις με βάση τα αιτήματα και μέσω μίας αλληλεπιδραστικής διαδικασίας οι γονείς είναι σε θέση να «δουν» και οι ίδιοι τον ρόλο τους σαν γονείς και ποιες δεξιότητες χρειάζεται να βελτιώσουν, προκειμένου να νιώθουν οι ίδιοι καλύτερα στον γονεϊκό τους ρόλο (π.χ. επικοινωνιακές δεξιότητες, δεξιότητες επίλυσης προβλήματος κ.ά.).
Στόχος του καθημερινού προγράμματος μελέτης είναι η αποδοτική καθημερινή προετοιμασία όλων των μαθημάτων της επόμενης μέρας και η ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων μελέτης για τον μαθητή, με απώτερο σκοπό τη μελλοντική του αυτονομία.
Κάθε μαθητής προσέρχεται εξατομικευμένα στον χώρο μας μαζί με τα βιβλία και τα τετράδιά του και ο εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής αναλαμβάνει την καθημερινή προετοιμασία των σχολικών μαθημάτων της επόμενης μέρας και βρίσκεται συνεχώς δίπλα του οργανώνοντας τη μελέτη του, καλύπτοντας απορίες, καθοδηγώντας και ελέγχοντας την απόδοσή του. Ακολουθείται η στρατηγική του χρονοδιαγράμματος και χρησιμοποιούνται οπτικοί οργανωτές και το σύστημα ενίσχυσης και επιβράβευσης.
Το πρόγραμμα της πρώιμης παρέμβασης απευθύνεται σε παιδιά από τη γέννησή τους έως την ηλικία των 4 ετών με διάγνωση νευροαναπτυξιακής διαταραχής ή καθυστέρησης στην ψυχοκινητική ανάπτυξη ή και βρέφη που θεωρούνται υψηλής επικινδυνότητας για να παρουσιάσουν ΔΑΦ (Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος). Πρόκειται για πρόγραμμα το οποίο βοηθά τα παιδιά αυτά να κατακτήσουν αναπτυξιακά ορόσημα στα οποία παρουσιάζουν καθυστέρηση.
Η Πρώιμη Παρέμβαση προωθεί την κατάκτηση στόχων επικοινωνιακού και κοινωνικού χαρακτήρα, μέσω της ενίσχυσης των ήδη υπαρχόντων ικανοτήτων του παιδιού και της ανάπτυξής τους περαιτέρω.
Πραγματοποιούνται εξατομικευμένα προγράμματα σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού και σε συνεργασία με τους γονείς.
Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται είναι ποικίλης φύσεως σύμφωνα με τις ανάγκες του εκάστοτε παιδιού. Πραγματοποιείται χρήση προγραμμάτων όπως: Εφαρμοσμένη Ανάλυση της Συμπεριφοράς (ABA), Verbal Behavior (συμπεριφοριστική τεχνική για την ανάπτυξη ομιλίας), TEACCH («Θεραπεία και Εκπαίδευση Παιδιών με Αυτισμό και Διαταραχές Επικοινωνίας»), PECS («Σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων»), More Than Words (πρόγραμμα που διδάσκεται και σε γονείς για την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων παιχνιδιού και μίμησης), DIR-Floortime (μοντέλο παρέμβασης «Παιχνίδι στο πάτωμα»).
Σε ποιους απευθύνεται;
Η ψυχοθεραπεία στηρίζεται στο συστημικό τρόπο σκέψης. Η συστημική ψυχοθεραπεία βασίζεται στη γενική θεωρία συστημάτων και θεωρεί πως το σύμπτωμα αποτελεί μήνυμα προς το άτομο για την ρύθμιση των σχέσεων σε μία κρίσιμη φάση ζωής. Η φιλοσοφία αφορά τη θεραπεία σε ένα σχεσιακό μοτίβο και όχι ατομοκεντρικά. Βασικός στόχος είναι το άτομο/α να ανακαλύψει/ουν πώς έχουν μάθει να σχετίζονται με τους άλλους μέσα στο δικό τους οικογενειακό σύστημα (π.χ. οικογένεια προέλευσης) και να χρησιμοποιήσουν τα οφέλη για το σχετίζεσθαι στο παρόν (νέα οικογένεια, συζυγική σχέση, κοινωνικό σύστημα, επαγγελματικό σύστημα κ.ά.)
Στην ατομική ψυχοθεραπεία ο θεραπευόμενος φέρνει αιτήματα σχετικά με ζητήματα που τον απασχολούν. Στόχος της ψυχοθεραπείας είναι να ανακαλύψει το άτομο πράγματα για τον εαυτό του που δεν γνώριζε ως τότε. Μαθαίνει να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του, να τα εκφράζει και μαθαίνει εναλλακτικούς τρόπους να σχετίζεται με τους άλλους. Η θεραπεία ζευγαριού αφορά τη θεραπεία σε ζευγάρι. Αφορά συνήθως ζητήματα στη σχέση του ζευγαριού ή και εντάσεις που εμφανίζονται σε ένα από τα δύο μέλη ή σε ένα μέλος ή και σε κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας (π.χ. παιδιά).
Στην οικογενειακή θεραπεία, όλη η οικογένεια κινητοποιείται για να βοηθηθεί ένα μέλος που τη δεδομένη στιγμή παρουσιάζει κάποιο σύμπτωμα ή δυσκολία. Βοηθάει την οικογένεια να ανακαλύψει τα μοτίβα και τις δυναμικές των σχέσεων ανάμεσα στα μέλη, να νοηματοδοτήσει το σύμπτωμα και τι αφορά, να βελτιώσει την επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη, την έκφραση συναισθήματος, τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος και να αλλάξει τις παγιωμένες έως τότε συμπεριφορές και πεποιθήσεις των μελών.
Η ομαδική θεραπεία αφορά την θεραπεία σε ομάδες, οι οποίες είναι μικτές, ανοιχτής ροής και μακροχρόνιες. Βασίζονται πρωταρχικά στις οικογενειακές σχέσεις. Τα μέλη της ομάδας έχουν διαφορετικές προσωπικές ιστορίες και αιτήματα. Ωφελούνται, ωστόσο, μέσα από την μεταξύ τους αλληλεπίδραση στο «εδώ και τώρα» της ομάδας, με αποτέλεσμα να μάθουν να σχετίζονται με ανθρώπους στη ζωή τους εκτός ομάδας. Οι θεραπευόμενοι μπορούν να βοηθηθούν από την ομαδική διεργασία ακόμα κι αν οι ίδιοι δεν μιλούν για το δικό τους πρόβλημα. Της ομαδικής θεραπείας προηγείται μία σειρά από ατομικές συνεδρίες, ώστε να κτιστεί η θεραπευτική σχέση και να εκτιμηθεί αν ο θεραπευόμενος μπορεί να βοηθηθεί από την ομαδική θεραπεία.
Η κοινωνική αλληλεπίδραση συνιστά φυσική ανάγκη για κάθε άνθρωπο. Για οποιαδήποτε κοινωνική συνδιαλλαγή απαιτείται ένα σύνολο δεξιοτήτων, η έλλειψη των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς και σε μία σειρά αρνητικών συναισθημάτων και δυσκολιών για το άτομο.
Οι Ομάδες Κοινωνικών Δεξιοτήτων απευθύνονται σε παιδιά και εφήβους τυπικής ή μη τυπικής ανάπτυξης που παρουσιάζουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση. Η ένταξη ενός παιδιού/εφήβου στη συγκεκριμένη ομάδα γίνεται βάσει του κοινωνικού, αναπτυξιακού, γνωστικού και ηλικιακού του επιπέδου, καθώς και των εξατομικευμένων στόχων που τίθενται ύστερα από την αξιολόγηση.
Στόχος του προγράμματος είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών/εφήβων. Μέσα στο σταθερό πλαίσιο της ομάδας τα παιδιά/έφηβοι μαζί με τους θεραπευτές εστιάζουν σε μια σειρά δομημένων δραστηριοτήτων με στόχο την ανάπτυξη/βελτίωση των παρακάτω δεξιοτήτων:
Ως μέσο κατάκτησης δεξιοτήτων χρησιμοποιείται το παιχνίδι (π.χ. κινητικά, επιτραπέζια ή/και φανταστικά παιχνίδια) αλλά και τεχνικές όπως το παιχνίδι ρόλων και το γνωσιακό συμπεριφορικό δράμα. Στις ομάδες, πέρα από την εκπαίδευση των παιδιών/εφήβων σε δεξιότητες, γίνεται παρέμβαση στις συμπεριφορές που εκδηλώνει το εκάστοτε παιδί/έφηβος (χρησιμοποιούνται συμπεριφοριστικές τεχνικές σύμφωνα με τις Αρχές Ανάλυσης Συμπεριφοράς). Επιπλέον, κάθε μέλος της ομάδας ενθαρρύνεται στο να «μοιράζεται» με την υπόλοιπη ομάδα, χτίζοντας έτσι ένα ασφαλές πλαίσιο όπου αναπτύσσονται και δοκιμάζονται οι κοινωνικές – επικοινωνιακές δεξιότητες, αλλά και οι κατάλληλες κοινωνικές συμπεριφορές. Έτσι, γίνεται πιο εύκολη η έκφραση και η συνειδητοποίηση των συναισθημάτων του ατόμου, αλλά και των συναισθημάτων των άλλων (ενσυναίσθηση), επιδιώκεται η αυτογνωσία, δοκιμάζονται διάφορες συμπεριφορές και γίνεται έλεγχος διαφόρων τεχνικών επίλυσης προβλημάτων, ενώ την ίδια στιγμή οριοθετείται και πλαισιώνεται η εκάστοτε εμπειρία μέσω της ευκαιριακής παρέμβασης.
Η ομάδα είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας. Συνεπώς, εντός αυτής δίνεται η δυνατότητα στο παιδί και στον έφηβο να δοκιμάσει και να μάθει τους κατάλληλους τρόπους αλληλεπίδρασης σε ένα ασφαλές περιβάλλον που σέβεται και στηρίζει τη διαφορετικότητα του καθενός.
Οι συναντήσεις της ομάδας γίνονται μία φορά την εβδομάδα, πάντοτε υπό την εποπτεία των ειδικών θεραπευτών, ενώ τα μέλη της ομάδας απαρτίζουν 2-5 παιδιά/έφηβοι.
Η συμβουλευτική σε ομάδες βασίζεται στην πρακτική επίλυση ζητημάτων της καθημερινότητας, μέσα από το πρίσμα σύγχρονων ψυχολογικών θεωριών. Η θεματολογία των συναντήσεων συμβουλευτικής ορίζεται με βάση τις ανάγκες και τα αιτήματα των συμμετεχόντων. Στις ομάδες γονέων συχνά θέματα που διαπραγματευόμαστε είναι ζητήματα σχολικής ζωής, θέματα συμπεριφοράς, οι αλλαγές στην εφηβεία, θέσπιση ορίων κ.ά.. Στις ομάδες εφήβων δίνονται κατευθύνσεις για ζητήματα που έχουν σχέση με τα μαθησιακά κίνητρα, τις αλλαγές στην εφηβεία, ηλικιακά άγχη, δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις, εκφοβισμό από συνομηλίκους κ.ά..
All Rights Reserved | Κέντρο Ειδικών Θεραπειών Σύμπλευσις